در حال بارگذاری ...
  • مالک آبسالان کارگردان نمایش «با من به جهنم بیا» حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    اجرای عمومی در شهرستان‌ها ویژگی مهم سوگواره است

    مالک آبسالان کارگردان نمایش «با من به جهنم بیا» ویزگی اصلی اجرای آثار در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین را اجرای عمومی گروه‌های شهرستانی در استان‌های خودشان می‌داند.

    مالک آبسالان کارگردان و بازیگر شناخته شده و فعال تئاتر به مدت ده روز نمایش «با من به جهنم بیا» نوشته آرش منصوری را که اثری تک نفره است را در آمفی‌تئاتر شهرستان دهلران روی صحنه برد. اجرایی که با استقبال بسیار خوب مخاطبان این شهرستان نیز مواجه شد. این نمایش که چندی پیش توانست در بیست‌وهفتمین جشنواره استانی تئاتر ایلام دو جایزه بازیگری اول مرد و طراحی صحنه را از آن خود کند.

    آبسالان در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره روند برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین و کیفیت نمایش‌های حاضر در این سوگواره گفت: به اعتقاد من این حرکت یک اتفاق بسیار مطلوب و خوبی بود چراکه باعث می‌شود تئاتر با گستردگی زیادی در سطح کشور اجرا بشود. در واقع به نظر من یکی از مهم‌ترین نکات مثبت برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین این است که فرصت ایجاد کرد تا گروه‌ها چه برای نمایش‌های صحنه‌ای و چه برای اجراهای خیابانی در استان‌ها و شهرهای خودشان اجرای عموم بروند. علاوه بر این برگزاری این سوگواره به ویژه برای گروه‌های شهرستانی امیدواری به همراه آورد.

    کارگردان نمایش «با من به جهنم بیا» ادامه داد: با توجه به شناختی که من از کارگردان‌ها و گروه‌های حاضر در سوگواره دارم عموم افراد و کارگردان‌ها جزو کسانی هستند که آثار مذهبی و یا دفاع مقدس تولید می‌کنند و همگی جزو افراد شناخته شده این حوزه هستند.

    او با اشاره به استقبال خوبی که از اجرای نمایش «با من به جهنم بیا» اظهار داشت: من ده اجرا در یک شهرستان کوچک داشتم که با استقبال خوبی مواجه شد. در واقع این یک اتفاق خوب برای شهرستان گروه ما بود زیراکه اصل تئاتر برای مردم است. اگر همین اجرا را در دل یک جشنواره می‌آوردیم آنوقت در یک شهر اجرا می‌شد و تمام. در حالی‌که با برنامه‌ریزی صورت گرفته در این سوگواره گروه‌ها حدود دو ماه در سطح کشور برای عموم اجرا می‌کنند.

    این کارگردان تئاتر درباره کیفیت آثار حاضر در سوگواره نیز عنوان کرد: من مطمئنم کسانی‌که کارها را انتخاب کردند آثاری را برای حضور در این سوگواره برگزیده‌اند که در شان و منزلت این ایام باشد.

    آبسالان در ادامه درباره علت انتخاب نمایشنامه «با من به جهنم بیا» نوشته آرش منصوری و ویژگی‌های این متن برای اجرا اظهار داشت: اول اینکه من آرش منصوری بعنوان نویسنده این اثر و کسی که یکی از نویسنده‌های خوب غرب کشور هست را در کل می شناسم و از آثار او شناخت خوبی دارم. دوم اینکه بعنوان کسی که دو دهه است به صورت حرفه‌ای تئاتر کار می‌کنم و به صورت حرفه‌ای کار بازیگری را انجام می‌دهم وقتی برای اولین بار نمایشنامه «با من به جهنم بیا» را خواندم چیزی که من را بسیار تحریک کرد تا این متن را اجرا کنم چند شاخصه بود. یکی اینکه کسی می‌توانست این متن را اجرا کند که در بازیگری توانمند باشد و در واقع یک محک خوبی بود برای خود من در عرصه بازیگری. به ویژه اینکه در این کار پاشاژهای حسی به شدت زیادی وجود دارد که بعضا به ثانیه تغییر می‌کند.

    این کارگردان و بازیگر تئاتر همچنین اضافه کرد: ضمن اینکه کارهای تاریخی را دوست دارم این متن از نظر موضوعی هم برای این ایام مناسب بود.

    آبسالان بیان کرد: موضوع اثر در کل به قیام مختار و کسانی‌که به امام حسین (ع) خیانت کردند می‌پردازد. داستان درباره شخصیتی است که به امام حسین(ع) خیانت کرده و به شدت از مختار ثقفی می‌ترسد و هر لحظه می‌خواهد خودش را توجیح کند. ویژگی‌ دیگر این اثر این بود که به هیچ فرد خاصی اشاره ندارد و می‌تواند همه افراد حتی کسانی که در دنیای امروز زندگی می‌کنند را نیز در بر بگیرد. حرف اصلی این کار این است که می‌خواهد بگوید قیام عاشورا تا ظهور امام زمان هست و ادامه دارد. می‌خواهد بگوید که واقعه عاشورا چیزی نیست که فراموش شدنی باشد.

    او در پایان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه نسبت به ساخت سالن در شهرستان‌ها توجه بیشتری صورت بگیرد گفت: ما در شهرستان دهلران که پانزده دوره است در جشنواره تئاتر فجر نماینده دارد هنوز یک تئاتر نداریم و من هم کارم را در آمفی‌تئاتر و کتابخانه شهر دهلران که بسیار قدیمی است اجرا کردیم.

    آبسالان همچنین درباره فعالیت‌های جدید خود نیز گفت: در حال حاضر دو نمایش خیابانی با نام‌های «با تو می‌خوانم تا ابد» و «تلخ مثل شیرین» را آماده دارم. یک نمایش صحنه‌ای هم با عنوان «نترس آب‌ها مهربان‌اند» نوشته پژمان شاهوردی نیز برای جشنواره‌های پیش رو با موضوع شهدای غواص در مرحله پیش‌تولید است.




    مطالب مرتبط

    مالک آبسالان کارگردان «خون و لجن»در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

مخاطب شهرستان ها به «جشنواره صاحبدلان» نیاز دارد
    مالک آبسالان کارگردان «خون و لجن»در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

    مخاطب شهرستان ها به «جشنواره صاحبدلان» نیاز دارد

    نمایش «خون و لجن» به کارگردانی ملک آبسالان و نویسندگی امین ابراهیمی در بخش صحنه‌ای جشنوارهٔ صاحب دلان از 10 تا 18 مهرماه در آمفی‌تئاتر اداره ارشاد دهلران به روی صحنه رفت.

    |

    نگاهی به کم و کیف برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین از نگاه هنرمندان تئاتر

محرم و صفر؛ فرصتی مغتنم و پُر برکت برای تئاتر دینی
    نگاهی به کم و کیف برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین از نگاه هنرمندان تئاتر

    محرم و صفر؛ فرصتی مغتنم و پُر برکت برای تئاتر دینی

    ایران تئاتر- برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در حالی به کار خود پایان داد که به عقیده اکثر هنرمندانی حاضر در این سوگواره، برگزاری این رویداد را می‌توان قدمی مثبت و رو به رشد برای تئاتر دینی برشمرد.

    |

    احمد شاهین‌فر کارگردان حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

برگزاری سوگواره جان تازه‌ای به تئاتر دینی داد
    احمد شاهین‌فر کارگردان حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    برگزاری سوگواره جان تازه‌ای به تئاتر دینی داد

    احمد شاهین‌فر کارگردان نمایش «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود» معتقد است برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین به هنرمندان تئاتر دینی جان تازه‌ای بخشید.

    |

    ساجد قدوسیان کارگردان حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

سالن تئاتر جای اشک گرفتن از تماشاگر نیست
    ساجد قدوسیان کارگردان حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    سالن تئاتر جای اشک گرفتن از تماشاگر نیست

    ساجد قدوسیان کارگردان نمایش «نقل عاشقی» معتقد است؛ اینکه ما بتوانیم با نمایش‌مان کاری کنیم که مخاطب فقط یک لحظه، به صورت عمیق به شهادت حضرت علی(ع) فکر کند، ثواب‌مان را بردیم.

    |

    در گفت‌وگو ی یک کارگردان  با ایران تئاتر از تاثیر سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین مطرح شد

ایجاد پویایی در ماه هایی که تئاتر شهرستان ها اجرا ندارد
    در گفت‌وگو ی یک کارگردان با ایران تئاتر از تاثیر سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین مطرح شد

    ایجاد پویایی در ماه هایی که تئاتر شهرستان ها اجرا ندارد

    مرتضی اسد‌ی‌مرام کارگردان نمایش «کرب‌وبلا» اجرای نمایش و ایجاد پویایی در ماه‌هایی که تئاتر عملا در شهرستان‌ها اجرا نداشت را مهم‌ترین ویژگی سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین می‌داند.

    |

    محمد قاسمی کارگردان «شهادت‌خوانی» حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

تمرکز بر اجرای عمومی نمایش‌ها در شهرستان‌ها بسیار ضروری است
    محمد قاسمی کارگردان «شهادت‌خوانی» حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    تمرکز بر اجرای عمومی نمایش‌ها در شهرستان‌ها بسیار ضروری است

    محمد قاسمی کارگردان نمایش «شهادت‌خوانی» معتقد است؛ تمرکز مسئولان بر اجرای عمومی کارها در شهرستان‌ها بسیار ضروری و حساب شده‌ای است.

    |

    پژمان شاهوردی کارگردان «لیلاترین لیلا» حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

اجرای تئاتر در سوگواره مثل پیاده‌روی زائران اربعین است
    پژمان شاهوردی کارگردان «لیلاترین لیلا» حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    اجرای تئاتر در سوگواره مثل پیاده‌روی زائران اربعین است

    پژمان شاهوردی کارگردان حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین مهم‌ترین ویژگی برگزاری این سوگواره را ایجاد فرصت اجرای عمومی برای گروه‌ها در شهرستان‌ها می‌داند.

    |

    علیرضا ترمان کارگردان نمایش «بچه‌های محرم» حاضر در همایش ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

برای اجرا در سوگواره امام حسین(ع) به مسائل مالی توجه نکردم
    علیرضا ترمان کارگردان نمایش «بچه‌های محرم» حاضر در همایش ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    برای اجرا در سوگواره امام حسین(ع) به مسائل مالی توجه نکردم

    علیرضا ترمان کارگردان نمایش «بچه‌های محرم» گفت: امسال هم در تهران و هم در شهرستان‌ها، کارگردان‌های شاخص و خوبی آثارشان را در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین روی صحنه بردند.

    |

    حسین عالم‌بخش کارگردان نمایش «خاتون» حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

فرهنگ‌سازی و حمایت واقعی از گروه‌ها نیازهای اصلی نمایش‌های مذهبی هستند
    حسین عالم‌بخش کارگردان نمایش «خاتون» حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    فرهنگ‌سازی و حمایت واقعی از گروه‌ها نیازهای اصلی نمایش‌های مذهبی هستند

    حسین عالم‌بخش نویسنده و کارگردان نمایش «خاتون» معتقد است؛ شرط ادامه تولید نمایش‌های مذهبی با کیفیت بالا در وهله اول فرهنگسازی و در بعد از آن حمایت واقعی از گروه‌های نمایشی است.

    |

    اکبر قهرمانی کارگردان «آنکه گفت نه» اثر حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

استقبال دانش آموزان خستگی را از تن‌مان به در کرد
    اکبر قهرمانی کارگردان «آنکه گفت نه» اثر حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    استقبال دانش آموزان خستگی را از تن‌مان به در کرد

    اکبر قهرمانی کارگردان نمایش «آنکه گفت نه» اجرای این نمایش در کانون‌ها مانند جرقه‌ای می‌داند که می‌تواند شروعی باشد برای تعامل بیشتر و گسترده‌تر تئاتر با وزارت آموزش و پرورش.

    |

    نظرات کاربران