در حال بارگذاری ...
  • اثر منوچهر دین‌پرست در بازار کتاب

    انتشار کتابی درباره کامران فانی

    کتاب آقای کتابدار، گفت و گو با کامران فانی اثر منوچهر دین پرست، از سوی انتشارات اطلاعات در ۱۵۲ صفحه و شمارگان ۱۰۵۰ نسخه منتشر شد.

    به گزارش ایران تئاتر "آقای کتابدار" تنها عنوان یک کتاب نیست؛ بلکه به کسی باید گفت که عمری را برای کتاب گذاشته است. برای فانی، کتاب یک افقی سیال و جهانی رنگارنگ از معنی و هستی است. کامران فانی از جمله چهره های فرهنگی است که عمر خود را سالها به پای کتاب گذاشته است.او نه تنها کتاب شناسی حرفه ای است بلکه مترجم و مولف پر کاری است و کارنامه او مملو از آثاری است که تالیف و ترجمه کرده است. نمایشنامه هایی ازآنتوان چخوف و کارل چاپک از جمله ترجمه های او در زمینه ادبیات نمایشی جهان است. ترجمۀ «خطابـهٔ پوشکین» و «موش گربه» گونتر گراس هم از ترجمه های او در زمینه ادبیات داستانی است.

    فانی از جمله کسانی است که کتابداری مدرن را در ایران ترویج کرد و کتابداری که اینک جزو یکی از تخصصهای مهم در حوزه فرهنگ محسوب می شود از جمله تلاشهای اوست. فانی به واسطه تلاشهای گسترده ای که در حوزه کتاب داشته، در تالیف و تدوین و راه اندازی دانشنامه های متعددی سهیم بوده است. فانی اگرچه عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی است اما همچنان تلاش خود را در جهت توسعه دانش کتابداری متمرکز کرده است.

    منوچهر دین پرست درباره این کتاب می نویسد:  "در گفت و گوی طولانی که با فانی در منزل شخصی ایشان اواخر سال 90 صورت گرفته سعی کردم به زندگی او فارغ از سئوالهای کلیشه ای توجه کنم. باید متذکر شد که فانی خود را مانند کسانی می داند که توانسته بر اساس کوشش و تلاش به مرتبه ای که اکنون قرار دارد برسد. زندگی فانی، زندگی مردی از جنس کتاب است". 

    در کتاب "اقای کتابدار" فانی از زندگی و دوران علاقه اش به کتاب و کتابداری می گوید. فانی خاطرات و تاملاتش را از دوران تحصیل و دانشجویی آغاز می کند و به آشنایی با اصحاب فرهنگ و کتاب می رسد. او در میان گفت و گو به برخی از خصایل و خصوصیات زندگی شخصی اش نیز اشاراتی دارد. اما افق دید او همان کتاب است. کتابی که برای او حکم معشوقی را یافته که گویی زندگی برای او بدون کتاب معنایی ندارد. اما او از علاقه اش به کتاب و کتابداری بسیار می گوید و در بخشی از خاطراتش می گوید که چگونه اوضاع کتابداری را تغییر دادند: "بعد از انقلاب برخی از وزارت خانه ها تغییر کردند. ما زیرمجموعه وزارت علوم بودیم. کتابخانه ملی هم در ایران وجود داشت و زیرمجموعه وزارت فرهنگ و هنر بود. اما ما جزو زارت علوم بودیم و کارمان هم کتابداری بود. در واقع همه کتابداران تحصیلکرده در مرکز خدمات کتابداری کار می کردند. کتابخانه ملی فقط یک لیسانس داشت که کتابداری خوانده بودند و تمام کارمندانش سنتی بودند. یعنی به نظرم اصلا کتابخانه به معنای جدید نبود و یک کتابخانه عمومی بود. تقریبا همه کتابداران اصلی در مرکز خدمات بودند که زیرنظر وزارتخانه بود تا این رشته جنبه علمی پیدا بکند. بعد از انقلاب وزرات علوم به هم خورد و وزارت فرهنگ و هنر دو قسمت شد. یک بخش جزو وزارت علوم شد و بخشی نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. در همین بلبشو ما خودمان پیشنهاد دادیم که مرکز خدمات کتابداری باید با کتابخانه ملی یکی شود، چون هدف هم همین بود، چون قرار بود از یک جا به بعد همه ما به کتابخانه ملی برویم و آن را درست کنیم. این پیشنهاد مورد قبول واقع شد".

    منوچهر دین پرست، روزنامه نگار و فارغ التحصیل فلسفه است. از وی کتابهایی مانند: جنگ هفتاد و دو ملت(بررسی نظریه گفت و گوی تمدنها)؛ سید حسین نصر دلباخته معنویت، واقعیت نمایی و بداهت، تاویلهای ژان لوک نانسی از سینمای کیارستمی منتشر شده است.

     




    مطالب مرتبط

    محمدرضا خاکی در گفت و گو با ایران تئاتر

روزآمدی ترجمه ادبیات نمایشی در  پویایی تئاتر کشور مؤثر خواهد بود
    محمدرضا خاکی در گفت و گو با ایران تئاتر

    روزآمدی ترجمه ادبیات نمایشی در پویایی تئاتر کشور مؤثر خواهد بود

    محمدرضا خاکی مدرس و کارگردان تئاتر معتقد است؛ گسترش و توسعه در ترجمه آثار قدرتمند ادبیات نمایشی جهان می‌تواند بر جریان نمایشنامه‌نویسی در داخل کشور نیز تاثیرات قابل توجهی بر جای بگذارد.

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر  با رضا کوچک‌زاده هنرمند و مدرس تئاتر

«گستره خیال» رویاها و امیدهای ما اهالی تئاتر است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با رضا کوچک‌زاده هنرمند و مدرس تئاتر

    «گستره خیال» رویاها و امیدهای ما اهالی تئاتر است

    رضا کوچک‌زاده دبیر مجموعۀ «گستره خیال» به ایران تئاتر گفت: این مجموعه در حقیقت به نوعی خیال‌ها و امیدهای ما اهالی تئاتر است؛ از آنچه می‌خواستیم و نیاز داشتیم و کمتر در بازار کتاب وجود داشته یا به دستمان رسیده است.

    |

    دسته‌بندی ایران تئاتر از ژانرشناسی نمایش‌های روی صحنه مرداد ماه

ادبیات نمایشی مدرن و معاصر؛ رپرتوارهای اعلام نشده در یک ماه تئاتر
    دسته‌بندی ایران تئاتر از ژانرشناسی نمایش‌های روی صحنه مرداد ماه

    ادبیات نمایشی مدرن و معاصر؛ رپرتوارهای اعلام نشده در یک ماه تئاتر

    ایران تئاتر: بخشی از سوگیری‌ها و گرایش‌های دوره‌ای فعالان تئاتری در قالب جریان‌های متاثر از ناخودآگاه جمعی فضای تئاتر است که شکل می گیرد. شکل گرفتن چنین پدیده هایی در فعالیت های تئاتری حکم رپرتوارهایی اعلام نشده را دارند که حتی مجموعه پدیدآورندگان این آثار اغلب از ...

    |

    مرور خوانش‌های ادبیات نمایشی در جدول اجراهای پایتخت

بازگشت به متن در موج تازه نمایشنامه‌خوانی در تماشاخانه‌ها
    مرور خوانش‌های ادبیات نمایشی در جدول اجراهای پایتخت

    بازگشت به متن در موج تازه نمایشنامه‌خوانی در تماشاخانه‌ها

    ایران تئاتر: تعداد قابل اعتنای نمایشنامه‌خوانی در برنامه تماشاخانه‌های تهران علاوه بر اینکه نشان از موج تازه ای از رجوع به متن‌ها در آثار نمایشی دارد از حیث تنوع در انتخاب متن‌ها و گونه‌های ادبیات نمایشی نیز قابل توجه است.

    |

    نظرات کاربران