در حال بارگذاری ...
  • مدیرکل هنرهای نمایشی پس از تماشای نمایش خدایگان در تماشاخانه مولوی:

    نیروی انسانی تربیت شده در دانشگاه ها را به دلیل نبود زیرساخت کافی از دست می دهیم

    ایران تئاتر: شهرام کرمی گفت: با وجودی که بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر دانش آموخته، علاقه مند یا فعال موثر در عرصه تئاتر در طول سی سال اخیر داشته ایم. اما متاسفانه رقمی در حدود ۱۷ هزار نفر از آنها فعال تئاتری هستند و فقط حدود ۷ هزار نفر از آنها فعال موثر و حرفه ای اند.

    همه ساله بالغ بر 2 هزار دانشجو از دانشگاههای تهران فارغ التحصیل و جذب صحنه تئاتر می شوند. دانشجویانی که با کوله باری از علم و تجربه، افکاری نو و اهدافی متفاوت می آیند تا یاری گر گذشتگان در مسیر رشد و شکوفایی این هنر متعالی باشند. اما آیا این هنرمندان جوان که می توانند مرهمی بر دردهای تئاتر باشند، با چه مشکلاتی در این مسیر مواجه هستند. آیا زیرساخت ها امکان حضور جدی این دانشجویان را فراهم می کند؟

    در حاشیه اجرای نمایش خدایگان به کارگردانی رحمت امینی در تماشاخانه مولوی، فرصت را غنیمت شمردیم و گفتگویی با شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در این خصوص انجام دادیم:

     

    آیا تئاتر دانشگاهی امروز می تواند خلاء های موجود در تئاتر کشور را شناسایی و در مسیر توسعه آن گام بردارد؟

    مطمئنا همین گونه است. تئاتر علمی باعث دگرگونی تئاتر کشور ما شده و ریشه در تئاتر دانشگاهی دارد. از وقتی که تئاتر در دانشگاه ها شکل گرفت تئاتر ما متحول شد و دور جدیدی از فعالیت در این حوزه آغاز گردید. در تئاتر دانشجویی همیشه ما با اتفاقات نو و خلاقیت هایی روبرو می شویم که می تواند جهان اصلی تئاتر را بر ما هویدا کند و خوشحالم هر بار به تئاتر مولوی می آیم اتفاقات خوب تئاتری می بینم. تئاتری که مرسوم نیست و قبلا به آن فکر نکرده ام.

     به اعتقاد من توجه به تئاتر دانشجویی می تواند به تئاتر کشور به خصوص در حوزه تخصصی کمک زیادی کند. خوشبختانه ما این پشتوانه را داریم. در هر سال چیزی بالغ بر 2هزار هنرجوی تئاتر داریم که در این حوزه تحصیل می کنند و این یک پشتوانه عظیمی است. در حقیقت باید بگوییم نسل بعدی تئاتر ما یک نسل علمی تر خواهد بود. پایگاه خوبی به اسم تماشاخانه مولوی داریم. امیدوارم روزی همه دانشکده های ما یک سالن ویژه تئاتر برای اجرای عمومی داشته باشند.

     

    یکی از دغدغه های دانشجویان حوزه تئاتر آینده کاری است. تعداد زیاد دانشجویانی که هر سال فارغ التحصیل می شوند و در کنار آن کمبود امکانات و زیرساخت ها نگرانی هایی ایجاد کرده است. چه باید کرد، آیا در این خصوص متولیان امر برنامه ای مدنظر گرفته اند؟

    بضاعت ما به نسبت سرمایه و نیروی انسانی که در اختیار داریم خیلی محدود است. ما بالغ بر 150 هزار نفر دانش آموخته، علاقه مند یا فعال موثر در عرصه تئاتر در طول سی سال اخیر داشتیم. آمار بسیار خوبی است ،اما متاسفانه رقمی در حدود 17 هزار نفر از آنها فعال تئاتری هستند و فقط حدود 7 هزار نفر از آنها فعال موثر و حرفه ای اند. این به نسبت سالن ها و امکانات ما در سراسر کشور نشان می دهد چقدر بضاعت و محدودیت داریم. طبیعی است باید سرمایه گذاری کنیم و سالن های بیشتری را تجهیز کنیم. ما در ماه گذشته 147 اجرا در سطح تهران داشتیم که در نزدیک به 60 سالن تئاتر اجرا شدند. نسبت استاندارد شهر تهران حداقل حدود 500 سالن فعال تئاتر است و در یکی دوسال این اتفاق نمی افتد. ما الان به نسبت سال های گذشته چقدر سالن به سالن های کشور اضافه کرده ایم؟ آمار کمی است. این یکی از ضعف های ما در عرصه تئاتر است. پتانسیل ما، سرمایه ما، امکانات ما، سالن های ما و... رشد نکرده اند ولی در نیروی انسانی رشد داشته ایم و لاجرم بخش اعظمی از نیروی انسانی تربیت شده در دانشگاه ها را به جهت نبود  زیرساخت های کافی از دست می دهیم. به هرحال فکر می کنم با سرمایه گذاری کلان در این عرصه بتوان تحول ایجاد کرد.

     

    یکی از راهکارهای برون رفت از محدویت های ابزاری مثل امکانات و سرمایه را نوآوری و خلاقیت می دانند. نظر شما در این خصوص چیست آیا هنرمند باید در انتظار یک منجی بماند یا با خلاقیت و نوآوری راهی برای رهایی بیابد؟

    این سوال به نظرم پاسخی ندارد چون همه این مسائل مهم است. مثل اینکه بگوییم علم بهتر است یا ثروت. به هرحال در یک برهه زمانی اگر ثروتی پشتوانه علم نباشد نمی توان آن علم را گسترش داد و با ثروت هم علمی کسب نمی شود. نمی توانیم به این موضوع پاسخ دهیم عناصر مختلفی در هدایت، گسترش و توسعه تئاتر موثرند ولی نمی توانیم خلاقیت را هم انکار کنیم.

     

    گاهی در تماشاخانه مولوی یا حتی برخی دانشگاه ها و جشنوارها، تئاترهای دانشجویی بسیار باکیفیت و مخاطب پسندی به روی صحنه می روند. نظر شما در خصوص حمایت از اینگونه تئاترها برای اجرای عمومی در سالن های دولتی از جمله تئاتر شهر چیست؟

    اینجا یک پایگاه تئاتر علمی و تئاتر شهر یک پایگاه خاص برای گروه های حرفه ای است. به نظرم اینها را نباید با هم ادغام کنیم. شاید اگر فضای هر دو کار با هم ادغام شوند هویت هر دو را از دست بدهیم. پایگاه مولوی می تواند آغازی برای هدایت گروه ها به سایر سالنهای تئاتر باشد یعنی آغاز فعالیت تجربی از مولوی شروع می شود و به سایر سالن ها سرایت می کند.

    اما برای تحقق آنچه مدنظر شماست ما در حوزه تئاتر دانشجویی سعی کردیم برنامه های متنوعی داشته باشیم. کانون تئاتر دانشجویی با همین هدف بعد از سالها تعطیلی تشکیل شد که برنامه های خوبی را برای اینکه در راستای تئاتر تجربی و علمی قدم بر داریم، پیش بینی کرده اند.

     

    گفت و گو از: علی رحیمی




    مطالب مرتبط

    مدیرکل هنرهای نمایشی درآئین افتتاح نمایش پرواز ستاره ای و همزمان با روز جهانی کودک مطرح کرد :

تئاتر‌کودک و نوجوان در ایران یک قرن قدمت دارد
    مدیرکل هنرهای نمایشی درآئین افتتاح نمایش پرواز ستاره ای و همزمان با روز جهانی کودک مطرح کرد :

    تئاتر‌کودک و نوجوان در ایران یک قرن قدمت دارد

    ایران تئاتر: شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی با تبریک یکصدمین سالگرد تئاتر کودک و نوجوان گفت: اولین کار تئاتر کودک و نوجوان مربوط به مرحوم جبار باغچه بان در سال 1298 است و ما آن را آغازگر تئاتر کودک و نوجوان می دانیم.

    |

    شهرام کرمی:

هدف جشنواره تئاتر اکبر رادی شناساندن ظرفیت‌ها و استعدادهای جدید است
    شهرام کرمی:

    هدف جشنواره تئاتر اکبر رادی شناساندن ظرفیت‌ها و استعدادهای جدید است

    شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر اکبر رادی که سابقه درخشانی در نمایشنامه‌نویسی دارد درباره این جشنواره گفت: هدف جشنواره تئاتر اکبر رادی شناساندن ظرفیت‌ها و استعدادهای جدید است که اگر درست هدایت شود، تئاتر کشور به سمت پویایی می‌رود.

    |

    مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

خوزستان یکی از اصلی ترین پایگاه های تئاتر کشور است
    مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

    خوزستان یکی از اصلی ترین پایگاه های تئاتر کشور است

    مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : اگر بخواهیم سطح آثار تولید شده در کشور را ارزیابی کنیم به صراحت اعلام می کنم که تئاتر جایگاه خوبی در کشور دارد.

    |

    مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت سالگرد درگذشت هنرمند اردبیلی پیام داد:

مجید واحدیزاده فرزند راستین تئاتر ایران زمین بود
    مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت سالگرد درگذشت هنرمند اردبیلی پیام داد:

    مجید واحدیزاده فرزند راستین تئاتر ایران زمین بود

    در پیام شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی به مناسبت سالگرد درگذشت هنرمند توانای تئاتر اردبیل، زنده یاد مجید واحدیزاده آمده است: مجید واحدیزاده، فرزند راستین تئاتر ایران زمین بود.

    |

    مدیر کل هنرهای نمایشی :

برگزاری جشنواره  تئاتر مهر با اثرگذاری بر کاشان و شهرهای دیگر اتفاق مبارکی است
    مدیر کل هنرهای نمایشی :

    برگزاری جشنواره تئاتر مهر با اثرگذاری بر کاشان و شهرهای دیگر اتفاق مبارکی است

    شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اعضاء ستاد برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر مهر کاشان با بیان اینکه این جشنواره به جریانی تبدیل شده که علاوه بر شهر کاشان بر شهرهای دیگر تاثیر دارد و تبدیل به موجی شده که نمی شود مانع آن شد، تدوام آن را ...

    |

    نظرات کاربران