در حال بارگذاری ...
  • یادداشتی به بهانه ی اجرای نمایش «همین حوالی»

    فردی از جنس خودمان و دردهایی از جنس دردهایمان

    ایران تئاتر- مسعود موسوی:«همین حوالی» نمایشی برگرفته از واقعیت‌های نهفته در زندگی اکثریتی خاموش، صمیمانه و بی شیله پیله  به اجرا درآمده است و ما از آن بی خبر مانده‌ایم.

    همین حوالی اتفاقی  زیبا و دراماتیک افتاده است که  علیرغم نزدیکی از جنس هم‌نفسی، شاید از چشمان ما دور مانده باشد.

    همین حوالی ندایی آشنا با فرهنگ و هنر بومی و سنتی ما  طنین‌انداز شده است که گوشی برای شنیدن می‌خواهد.

    همین حوالی، بله در همین حوالی واقعیت‌هایی در حال بازگویی است  تا به دور از هر گونه توهمی ، انسانیت نهفته را در ما بیدار کند. 

    همین حوالی هر روز درامی کاملاً واقعی در حال اجراست و عجیب  اینکه  ما به دنبال توهماتی هستیم که در قالب نمایش‌هایی آن‌چنانی ما را عوام‌فریبانه به خود می‌خوانند.

    همین حوالی نمایشی برگرفته از واقعیت‌های نهفته در زندگی اکثریتی خاموش، صمیمانه و بی شیله پیله  به اجرا درآمده است و ما از آن بی خبر مانده‌ایم.

    همین حوالی کارگردانی صادق و بی ریا، متنی ساده‌تر از خودش را دست مایه قرار داده و به اجرا رسانده است در حالی که ما در به در، در خیل عظیم اجراهای تاتری شهرمان به دنبال کمی اصالت و صمیمیت می‌گردیم.

    همین حوالی بازیگرانی نام آشنا  اما نه  لاکچری و بی دغدغه از میزان مبلغ رهن و کرایه شدن هنرشان، دور هم جمع شده ا ند  تا شاید بتوانند گره‌ای از معضلات کور بی شمار اجتماع خودمان را باز کنند و ما با بی اعتنایی در گره کور اجراهایی با بوی   امضا گرفتن و عکس‌هایی سلفی گرفتار آمده ایم.

    همین حوالی اجرایی به نمایش درآمده است که بوی زندگی را می‌توان حتی  از طراحی صحنه آن هم فهمید و حس کرد، طراحی صحنه‌ای صادق و باورپذیر و ما در ناکجا آبادها فریب طراحی صحنه‌های میلیاردی را می‌خوریم که کوچک‌ترین شباهتی با اسباب و اثاثیه زندگی واقعی هیچ کدام از مردمان صادق سرزمینمان را ندارد.

    همین حوالی  فردی از جنس خودمان، دردهای نا داورهایی از جنس خودمان را به چالش کشیده است  و ما به  دنبال  آگاهی و حل دردهای ظاهراً  مسکینانی از کشورهای بیگانه با خودمان، هستیم.  

    و بالاخره اینکه ... همین حوالی، نمایش «همین حوالی» اجرا می‌شود. اجرایی  نه برگرفته از جملات و دیالوگ‌هایی فاخر و پرطمطراق، بلکه برگرفته از دردهای اجتماعی و تاریخی خودمان.




    مطالب مرتبط

    رضا بهرامی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر بیان کرد

بعد از گذشت این همه سال، باید تئاتر ملی و ایرانی داشته باشیم
    رضا بهرامی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر بیان کرد

    بعد از گذشت این همه سال، باید تئاتر ملی و ایرانی داشته باشیم

    ایران‌تئاتر: نمایش های اجتماعی همواره به دلیل مسائلی که درباره مسائل روز اجتماعی مطرح می کنند مورد توجه منتقدان، مردم و اهالی تئاتر بوده است. رضا بهرامی به همراه کهبد تاراج موسس گروه تئاتری نزدیک هستند و در کارهایشان رویکرد اجتماعی به طرز درست و رئالیستی بیان می شود.

    |

    با حضور کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری

دستاوردهای همایش بین‌المللی تئاتر مردمی اربعین بررسی شد
    با حضور کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری

    دستاوردهای همایش بین‌المللی تئاتر مردمی اربعین بررسی شد

    نشست علمی «هنر و آیین‌های دینی؛ همایش بین‌المللی تئاتر مردمی اربعین، اهداف و دستاوردها» با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور بررسی و انگیزه‌ها، اهداف و محورهای سیاستگذار و نیز چشم‌اندازهای آن در سال‌های آتی معرفی شد.

    |

    نگاهی به حضور آثار حوزه هنری در یک جشنواره

درخشش واحد‎های نمایشی و هنرمندان استان‌ها در جشنواره تئاتر مقاومت
    نگاهی به حضور آثار حوزه هنری در یک جشنواره

    درخشش واحد‎های نمایشی و هنرمندان استان‌ها در جشنواره تئاتر مقاومت

    آثار تولیدی واحد‎های نمایشی و هنرمندان مراکز استانی حوزه هنری انقلاب اسلامی در شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت بار دیگر نشان دادند که حوزه هنری همواره در حوزه فرهنگ و هنر حضوری جدی، فعال و مؤثر دارد.

    |

    نظرات کاربران